TIDAK BERLAKU SESUATU TANPA SEBAB

|| Bismillah ||

Andai seluruh ungkapan kita ucapkan untuk memuja dan memuji Yang Maha Agung, pasti kata² kita tdk akan mencukupi untuk itu, kerana DIA MAHA SEMPURNA Segalanya.. Semoga kita termasuk dalam golongan org yang mengenal kehebatan dan kebesaran MAHA PENCIPTA, sehingga tdk ada jalan bagi kita untuk sombong dan takabbur.

Semoga DIA memberikan pemahaman bagi kita bagaimana mengharungi hidup di alam fana yang hanya sekali dan seketika ini.

BERSEDIA
Jiwa harus bersedia menghadapi sesuatu yang sesuai dengan keinginan kita. Juga dengan harus bersedia menghadapi sesuatu yang tdk sesuai dengan keinginan kita. Sesungguhnya kehidupan ini tdk selamanya sesuai dengan keinginan. Kita mahu banyak harta tetapi yang berlaku kita banyak hutang. Begitu banyak hal² yang tdk kita inginkan namun tetap berlaku. Tetapi ternyata yang tidak kita inginkan namun tetap berlaku. Tetapi ternyata yang tdk baik bagi kita belum tentu tidak menurut ALLAH. Siapa tahu DIA akan menggantikan yang lebih baik.

“ boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia lebih baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu “

Tugas kita hanya dua. Meluruskan niat dan Menyempurnakan ikhtiar. Yang terbaik hanyalah ALLAH YANG MAHA TAHU. Punya keinginan adalah yang baik, tetapi kalau kita merasa tahu atas yang terbaik itu bukan sikap org yang beriman.

REDHA
Kita harus redha/rela dengan ketentuan ALLAH yang telah ditetapkan. Walaupun kita tdk redha, ketetapan itu telah terjadi. Sebahagian orang menderita bukan kerana tdk mahu menerima kenyataan. Hati “sakit” kerana keinginan kita tdk tercapai, tdk akan menyelesaikan masalah. Kalau sesuatu sudah terjadi, maka yang mesti di ingat adalah bagaimana menghadapinya dengan cara terbaik kita! Jadikan hal tersebut bermanfaat buat diri kita, dan hati redha menerima kenyataan. Setiap kejadian terjadi atas izin ALLAH, dan ALLAH tdk pernah menzalimi hamba²NYA. Redha bukan bererti pasrah, tetapi untuk kekuatan mental menghadapi realiti. Kita tdk dapat memaksa diri untuk menghadapi kejadian dengan cara terbaik kita.

JANGAN MENYUKARKAN DIRI
Andai kita lalai, kita lebih banyak menderita kerana kita sendiri yang berfikiran begitu. Kita sering menggambarkan masalah dan menghabiskan waktu untuk melayani angan² sendiri. Jangan menghadapi masalah dengan sikap yang boleh menimbulkan masalah baru. Jika ketika ada masalah, maka mudahkanlah kerana ALLAH tdk akan membebani hamba²NYA kecuali sesuai dengan kemampuannya.

EVALUASI DIRI
“ALLAH TIDAK MENCIPTAKAN SESUATU DENGAN SIA-SIA”. Jadikan setiap yang terjadi menjadi bahan untuk mengevaluasi diri ke arah yang lebih baik. Jadikan sebagai untuk evaluasi diri ke arah yang lebih baik. Jadikan sebagai untuk evaluasi kekurangan diri kita selama ini, dan selalu berusaha meningkatkan kemampuan. Sekiranya kita di timpa musibah, maka kita harus selalu bertanya mengapa hal itu terjadi, segera lakukan evaluasi diri dan carilah hikmah sebaliknya.

HANYA ALLAH SEBAGAI SANDARAN
Persoalan yang kita hadapi sebenarnya salah satu jalan untuk dapat memperbaiki diri iaitu ilmu bertambah, pengalaman bertambah dan kematangan bertambah. Di beri nikmat kita BERSYUKUR (syukur itu kebaikan). Diberikan ujian kita BERSABAR (sabar itu kebaikan). Tidak ada yang kita takuti dalam hidup ini kecuali takut kita tdk mampu mengevaluasi diri, takut tdk sabar dan takut kita tdk mampu dekat dengan ALLAH SWT. Masalah terbesar dalam hidup kita adalah ketika kita tdk berhasil memperbaiki diri dan tdk mampu mendekati ALLAH YANG MAHA MENOLONG hamba²NYA…

|| Alhamdulillah ||

06/08/2006 – Kundasang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s