Mesir halang misi masuk Gaza

Kerajaan Hosni Mubarak sekat cubaan aktivis antarabangsa atasi sekatan Israel

KAHERAH: Lebih 1,000 aktivis antarabangsa pulang dari Mesir selepas negara itu menyekat mereka meneruskan perjalanan ke Gaza untuk mengadakan perarakan bersama dengan warga Palestin bagi membantah sekatan Israel terhadap wilayah berkenaan, kata penaja, semalam.

Kebanyakan peserta Perarakan Kebebasan Gaza sudah pulang. Tinggal 250 lagi aktivis di sini, ada yang mungkin cuba masuk ke Gaza dan yang lain balik ke negara masing-masing,” kata seorang penaja, Ann Wright.

Pihak berkuasa Mesir yang awalnya membenarkan konvoi Viva Palestina meneruskan perjalanan ke Gaza kemudian membuat keputusan melarang aktivis 42 negara itu berbuat demikian dengan melalui lintasan sempadan Rafah, satu-satunya jalan masuk yang tidak memerlukan kebenaran Israel.

Aktivis terbabit berharap dapat menyertai penduduk Gaza melakukan perarakan sebelum Tahun Baru sempena ulang tahun pertama serangan ganas Israel yang membunuh 1,400 penduduknya. Di pihak Israel, 13 warganya maut.

Minggu lalu, campur tangan Wanita Pertama Mesir, Suzanne Mubarak, membolehkan 86 penunjuk perasaan memasuki Gaza.

Berpuluh-puluh penunjuk perasaan yang berkumpul di luar kedutaan Perancis di sini selama berminggu-minggu lalu, sudah bersurai, kata kedutaan itu.

Mesir memberi alasan menyekat penunjuk perasaan masuk ke Gaza atas alasan suasana sekarang sensitif serta menuduh mereka cuba memalukan Kaherah dengan melakukan bantahan.

Antara peserta Perarakan Kebebasan Gaza termasuk pemenang Nobel dari Ireland, Mairead Corrigan-Maguire; senator Filipino yang juga aktivis, Walden Bello; penulis Alice Walker; mangsa Holocaust yang terselamat berusia 85 tahun, Hedy Epstein dan beratus-ratus ahli politik, artis dan aktivis.

Konvoi itu turut disertai lapan rakyat Malaysia, empat daripada pertubuhan keamanan Yayasan Perdana dan empat anggota krew Bernama.

Yayasan Perdana menyumbang hampir RM500,000 dalam bentuk bantuan kemanusiaan dan sebuah ambulans kepada rakyat Palestin di Gaza.

Konvoi berkenaan yang cuba memecahkan sekatan Israel selama tiga tahun setengah di Gaza dengan melalui Rafah bagi menyampaikan bantuan itu, meninggalkan London pada 6 Disember lalu sebelum tiba di Aqaba, Jordan.

Sementara itu, Israel mengurangkan laluan komersial ke Gaza kepada tiga, dan menutup laluan tambahan yang digunakan untuk menyalurkan bahan api melalui paip ke Semenanjung Gaza yang disekat, kata pegawai Palestin semalam.

“Israel memberitahu kami laluan Nahal Ozz di timur pusat bandar Gaza akan ditutup selamanya,” kata Ra’ed Fatouh, pegawai Kementerian Ekonomi Palestin.

Mulai sekarang, gas memasak, minyak kenderaan dan diesel akan dihantar ke Gaza melalui Kerem Shalom di tenggara Semenanjung Gaza, tambahnya.

– Agensi

Sumber : Berita Harian

Leave a comment